Loppkalender 2018 – Vägen till Sundsvall

När man äntligen är på god väg tillbaka från sin första löparskada så känns det som att man kan erövra världen och allt man vill är att bara ge sig ut och springa hela tiden. För egen del tycker jag att det är oerhört roligt att springa lopp och det finns verkligen massor med bra lopp i alla möjliga distanser och terränger att välja på. Här tänkte gå igenom vilka lopp jag hoppas kunna springa i år. Kommentera gärna om vilka lopp du ska springa och varför! 🙂 Förhoppningsvis ses vi i någon startfålla under året och om inte annat så får du lite härliga tips på lopp du kan springa nästa år. Mitt stora mål för våren är att springa riksmästerskapen i ultratrail i Sundsvall 3/6. 52 km härlig och utmanande traillöpning väntar. Hur ska detta gå med hälsenerehabilitering i bakfickan och hur laddar jag upp rent loppmässigt inför en sådan utmaning? Spana in kalendern nedan! 🙂

Billingen Winter Challenge 3/2 – 5 km

Det sköna gänget som arrangerar lopp på mitt barndomsberg Billingen är riktigt duktiga ultratraillöpare och kan det här med att knåpa ihop fantastiskt roliga banor som går rakt ut i spenaten. Jag har flera gånger sprungit deras lopp men inte sprungit deras nya vinterlopp som hade premiär förra året. Perfekt att kicka igång årets tävlande och köra första loppet sen skadan med en lite kortare distans.

VätterVyernas Ultra Trail 17/3 – 63 km

För fjärde året i rad arrangerar jag ett socialt långpass där vi springer runt den södra änden av Vättern, från Bankeryd via Jönköping till Vista Kulle. Detta blir mitt första stora test för hälsenan men också en riktigt bra statusuppdatering inför Sundsvall bara sett i antal timmar jag klarar av att vara ute. I dagsläget känns det som att jag kommer att klara av hela distansen men mycket kan hända på en och halv månad.

Trail Och Mustasch 7/4 – 30 km

Förra året sprang jag äntligen detta första lopp för första gången. Galet roligt men samtidigt galet dumt sett till min strulande hälsena. Det gick uselt i ca 13 km och sen släppte ömmandet i hälsenan och jag sprang allt snabbare. Nu satsar jag på att träna vettigare och smartare fram tills dess så att jag kan slå min tid från förra året. Men förutom att springa den roliga banan så ser jag fram mot allt gött folk som kommer och hänger före och efter loppet. 30 km känns dessutom som en ganska lagom uppvärmningsdistans inför 52 i Sundsvall.

Lake District med Team Nordic Trail – ? km

För några veckor sedan blev det klart att jag ska åka med som ledare till ett av mina drömresmål när det gäller löpning. Lake District är en bergig nationalpark som jag länge trånat efter när jag sett bilder och filmer därifrån. Känt för sköna och galna rundor som folk försöker springa på en viss tid som exempelvis The Bob Graham Round. Vill du se en helskön film om ett sådant upptåg och samtidigt bli fullproppad med mastig traillöpningspropaganda från Lake District så spanar du in den den här artikeln och filmen med Nicky Spinks. Jag ser fram galet mycket mot detta äventyr och det ska bli så fantastiskt roligt! Dessutom blir det ett klockrent träningsläger med långa dagar på stigarna och massor med höjdmeter ungefär en månad innan Sundsvall.

Sommen Runt 26/5 – 124 km

Oj, ett ultralopp på 124 km veckan innan Sundsvall. Inte kanske optimal uppladdning tänker du nu. Men om man tänker att Sommen Runt är ett cykellopp som jag ska genomföra med min käre far som fyllt 60 i år så blir det lite mer förståeligt. Att jag dessutom köpte en billig och helful men ack så funktionell räjsercykel förra året när jag var skadad innebär ju att jag kanske reta upp några cykelmänniskor när jag cyklar runt Sommen med en stänkskärm bak på cykeln. Rock ‘n’ hoj! 🙂 Den här dagen ska bli väldigt rolig. Förhoppningsvis strålande majväder, grönska, cykla, fika och gött tjöt med pappa.

Starten på Sundsvall Trail 52 km. Ses vi där?

Sundsvall Trail 3/6 – 52 km

Ja, här ska det alltså tävlas på allvar. Med största sannolikhet den tuffaste banan som jag någonsin tagit mig an. Jämför man tiderna som förra årets vinnare, Andreas Svanebo, fick när han vann i Sundsvall (då 49 km) och när han vann Kia Fjällmaraton 43 km så skiljer det mer än 1,5 h. (5.08 mot 3.33). Det säger en hel del om hur tuff banan är i Sundsvall. Dessutom är den tre kilometer längre i år. Det ska bli oerhört intressant att se hur jag kan prestera med tanke på hälsenestrulet och en helt annorlunda träning senaste året. Blir vårens träning så bra som jag hoppas så kan det ändå bli en tävling där jag kan känna att jag tagit ett steg framåt jämfört med innan skadan. Bilder och filmer från banan och det faktum att jag ändå sett miljöerna i Sundsvall på riktigt gör att jag är oerhört laddad för detta äventyr och jag tror verkligen att banan erbjuder helskön traillöpning med trevlig teknisk terräng och branta backar. Läs mer om loppet i mitt inför reportage här!

Billingen Trail Marathon 30/6 – 45 km

Här hoppas jag att jag är tillbaka i fullgod form och ha en hälsena utan några känningar kvar av skadan. Målet är då att pressa min tid på 4.19 från 2016 och komma under 4.15. Detta lilla men oerhört trevliga arrangemang hoppas jag på att springa varje sommar då Billingen är ett fantastiskt berg som bjuder på en kanonfin traillöpning och vackra vyer. Läs mer om min första upplevelse från loppet här.

Tiveden Trail 14/7 – 24 km

Rock ‘n’ roll-Trail var uttrycket som jag dubbade när jag första gången sprang detta varvlopp för två år sedan. Så kändes det verkligen. Galet tekniskt, stenigt värre och upp och ned hela tiden. Höjdkurvan nedan säger en hel del om loppet.

Att man sedan kan bada och basta efter loppet gör detta till ett klockrent arrangemang 🙂 I år har man dessutom utökat banans längd lite så det ska bli spännande att se de nya delarna.

Salomon 27K / Kia Fjällmaraton 43 km

Varje sommar åker vi på familjeläger med Team Nordic Trail i Edsåsdalen. Grymt roligt som du kan se i filmen ovan 🙂 I år har jag inte anmält mig till något av loppen under Fjällmaraveckan men planen är att antingen springa Salomon 27K som jag inte har sprungit förut eller ta mig an Fjällmaraton igen och satsa på att komma under fem timmar. Vi får se vad det blir men oavsett så ska det bli grymt sköj att röja loss bland fjälltoppar igen. Hur det gick senast jag sprang fjällmaran kan du läsa mer om här.

Förra gången var John Bauer en riktig geggfest 🙂

John Bauer Trail Run 1/9 – 22.5 km

John Bauer Trail Run är en lokal favorit som jag sprungit två gånger tidigare, 22 km som jag sprang fel så det blev ca 6-7 km extra och tio km som gick ganska bra. Huskvarnaberget är ett eldorado för traillöpning och här bjuds det på branta backar, tekniska stigar och härliga miljöer, Nu är jag grymt sugen på att få revansch på den långa banan och inkassera en fin tid och placering där.

Här stod vi och tjoade och hejade på folket som sprang Kullamannen i höstas medan mitt hjärta tyst skrek till mina ben: SPRING!

Kullamannen Dubbel-Döden 3/11 – 44 km

Som jag längtat att efter att ge mig ut och härja runt på Kullaberg! I höst blir det äntligen av och på programmet står Dubbel-Döden. Som om inte en död skulle vara nog. Vi var och kikade och hejade på loppet i höstas med familjen och spanade in Kullaberg och man blev verkligen galet taggad för att springa runt i den unika och utmanande miljön. Förhoppningsvis hinner vi med att bekanta oss lite mer med berget då jag gärna skulle åka dit i vår med familjen.

Där så. Min loppkalender för 2018. Jag är inte anmäld till alla loppen jag skrivit om och kanske springer jag fler eller mindre lopp, men förhoppningsvis springer jag alla som är med på listan och gärna några till 🙂 Hoppas att vi ses ute på stigarna eller i startfållan. Det är bara att hojta till!