JanuariJakten2017

Vinterträning innebär för de flesta löpare fokus på en sak: distans!

Men som traillöpare är inte distans allt. Om jag ska utgå från mig själv så gillar jag att tampas med backar i alla dess former och lutning. Backar erbjuder så mycket för löpningen både om det är uppför och nedför. Därför tänkte jag att det kan vara skoj med en liten utmaning i januari som blir den festliga lilla pricken över distans-i:et. Den där lilla extra kryddan som kanske får dig att ta ut dig någon extra kilometer eller stånka dig uppför en saftigt brant backe eller jublande bölja ned likt ett snöskred för en sagolikt teknisk skogsstig. Meningen med JanuariJakten2017 är inte att det ska vara en tävling. Det ska sporra dig själv och andra att nå nya höjder tillsammans. Distans och höjdmeter går oftast hand i hand så det behöver inte vara något negativt för din distansträning heller.

JanuariJakten2017

Vad är det då för utmaning? JanuariJakten2017 fungerar såhär:

1. Du kollar hur många positiva höjdmeter (uppför) du sprang under december månad. 

2. Sen är utmaningen att försöka springa 50% fler höjdmeter under januari. Vill man ta det lite lugnare så satsar man på 25%. Eller så utformar man ett eget mål. Någon kanske ökar med 100%?!? Meningen är att man ska jaga fler höjdmeter helt enkelt.

Så har du exempelvis sprungit 1000 höjdmeter i december så kan du satsa på 1000 * 1.5 = 1500 höjdmeter i januari.

Efter varje träningspass alternativt varje vecka så uppdaterar man resultat på det här sättet: Antalet höjdmeter avklarade hittills/Slutmål. Så om man utgår från exemplet tidigare (1500 höjdmeter) och personen kanske har sprungit 200 höjdmeter efter en vecka så skriver den så här: 200/1500 Vill du så behöver du inte ens skriva antalet höjdmeter utan du kan skriva det i procent. 200/1500 skulle då skrivas 13%/100%. För den som springer på löpband kan man välja att redovisa sina höjdmeter både ute och inne, exempelvis så här: 100 (ute) + 100 (inne) = 200/1500. Satsar man på att få ihop flest höjdmeter är det viktigt att veta att de höjdmeter man springer på löpband kommer man att bara vara värda 0.6 höjdmeter jämfört med de man sprungit ute. Så totalt skulle 100 (ute) + 100 (inne) = 200/1500 vara värt 100 för de man sprungit ute och 0.6 * 100 dvs 60 för de man sprungit inne och slutresultatet skulle då bli 160. Detta är för att det är enklare att samla höjdmeter på löpband för där behöver man inte springa ned för backen för att samla nya höjdmeter som man oftast måste göra när man springer ute.

För att delta i JanuariJakten2017 anmäler du dig antingen till evenemanget på Facebook, https://www.facebook.com/events/143359092822868/ eller på forumet på jogg.se, http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=47919

Hashtagga gärna dina resultat på #januarijakten2017 om du använder twitter eller instagram. Givetvis är det extra skoj om folk lägger in roliga bilder de tagit under träningen med. Vem hittar brantaste backen? Lerigaste backen, stenigaste stigen? Vackraste utsikten?

Häng på mot nya höjder! 🙂 #januarijakten2017

sb-logo-mail-header

Extra roligt är att JanuariJakten2017 återigen är sponsrad av Sveriges största backlopp, Stockholms Brantaste! Spana in loppet här: https://www.stockholmsbrantaste.se/ Två platser till loppet står på spel. En till den deltagaren som springer allra flest höjdmeter och en plats som lottas ut bland alla som fullföljt utmaningen. Tagga gärna kort/inlägg med #brantaste på instagram och twitter!

Kika gärna på filmen nedan om hur gött det kan vara att samla höjdmeter på vintriga stigar!

Jag hoppas att du är riktigt taggad för att hänga med hela januari och samla massor med höjdmeter!